Ηλεκτρικά εξελικτικά
Δύσκολα θα φαντάζονταν ένας 40-άρης πως όταν έπαιρνε ένα Χριστουγεννιάτικο δώρο ένα μικρό τηλεκατευθυνόμενο αυτοκινητάκι που λειτουργούσε με μπαταρίες, θα ερχόταν κάποτε η ώρα που το κανονικό του αυτοκίνητο θα ήταν κι αυτό ηλεκτρικό.
Η ευρεία αποδοχή της Ηλεκτροκίνησης παγκοσμίως είναι αδιαμφισβήτητα η επιλεχθείσα μορφή με την οποία θα κινείται η πλειονότητα των οχημάτων στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Ήδη με την καμπάνια 30@30, τέθηκε ο στόχος για τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης και τολμώ να πω πως ο ρυθμός της τεχνολογικής εξέλιξης ίσως πραγματοποιήσει συντομότερα αυτό τον στόχο, ύστερα από τη νομοθετική πρόταση της Κομισιόν για κατάργηση των θερμικών κινητήρων το 2035. Σήμερα, 4 στους 10 προτίθενται να αγοράσουν ένα εξηλεκτρισμένο όχημα σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της EY, ενώ στην ίδια έρευνα αναφέρεται πως παρ’ ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 16% παγκοσμίως το 2020, η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκε κατά 41%, δείγμα της εμπιστοσύνης που δείχνουν πλέον οι καταναλωτές στο νέο αυτό τρόπο μετακίνησης.
Ας μην κρυβόμαστε, η μεγαλύτερη ανησυχία ενός οδηγού ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι το άγχος εμβέλειας. Μολονότι η καθημερινή ανάγκη μετακίνησης είναι κατά μέσο όρο μικρότερη των 100 Km-η οποία εξυπηρετείται πλήρως από τα σημερινά ηλεκτρικά αυτοκίνητα μιας και η μέση εμβέλεια ξεπερνά τα 300 Km-το αίσθημα της ασφάλειας θα δημιουργηθεί μόνο εάν ο οδηγός έχει πρόσβαση σε ένα πυκνό και με μεγάλη διασπορά δίκτυο φορτιστών. Αυτό σημαίνει πως είναι αναγκαία η αλματώδους ρυθμού επένδυση σε δίκτυα φορτιστών δημόσιας πρόσβασης, μέχρι ο οδηγός να είναι σε θέση να βλέπει περισσότερους φορτιστές από πρατήρια υγρών/ορυκτών καυσίμων.
Το μεγάλο στοίχημα για την εδραίωση της αγοράς Ηλεκτροκίνησης είναι η μείωση του κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και ο δοκιμασμένος τρόπος για να επιτευχθεί είναι να κλιμακωθεί η παραγωγή τους, σε επίπεδο εκατομμυρίων οχημάτων. Ο Henry Ford μας δίδαξε τον τρόπο που έπεσε στο μισό η αξία παραγωγής ενός Ford T, έναν αιώνα πριν, με τη χρήση των ταινιών μεταφοράς αντί του ανθρώπινου δυναμικού. Αντίστοιχα, μια τέτοια ριζοσπαστική αλλαγή για τα δεδομένα της δικής μας εποχής στην παραγωγή των στοιχείων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η μαζική παραγωγή των πολλά υποσχόμενων LFP μπαταριών σε μέγεθος ικανό να ρίξει την τιμή ανά μονάδα παραγωγής, είναι ικανή συνθήκη για τη μείωση της τελικής αξίας ενός αυτοκινήτου. Ήδη η VW έχει παρουσιάσει ένα μοντέλο των 25.000€ με εκτιμώμενη ημερομηνία παραγωγής το 2025 και η Tesla ένα μοντέλο των 25.000$ με τον ίδιο χρονικό ορίζοντα.
Αν αναλογιστεί κανείς πως ο σημερινός 40άρης έκανε το Χριστουγεννιάτικο δώρο του πραγματικότητα και τα σημερινά παιδιά λαμβάνουν ως δώρο ένα τηλεκατευθυνόμενο ιπτάμενο όχημα (drone), τότε ας φανταστεί κανείς πως θα είναι οι μετακινήσεις όταν τα σημερινά παιδιά έρθουν στην παραγωγική τους ηλικία.
– Δημήτριος Σούρλας, Πολιτικός Μηχανικός, MSc in Construction Management and Structural Design, MSc in Law and Engineering for Energy, Business Development Manager στη Volterra